Als je erover nadenkt, zit de online markt voor content eigenlijk heel gek in elkaar. Aan de ene kant heb je websites, blogs en platformen die voortdurend zitten te springen om toffe content die ze hun lezers voor kunnen schotelen. Er worden freelancers aangetrokken om de productie omhoog te draaien, content kalenders opgesteld en gepromoot via verschillende kanalen. 

 

Daar staat tegenover dat minstens net zoveel platformen en professionals op zoek zijn naar een plek om hun verhaal te kunnen vertellen. Ook hiervoor wordt vaak weer flink betaald: advertorials, strategisch geplaatste links en noem maar op. Ondertussen betaal je alleen voor het geplaatst worden: een paar honderd euro voor een plekje op een website, zonder dat je weet of er ook maar één bezoeker van die website geïnteresseerd gaat zijn in wat je te vertellen hebt.

 

Niet erg organisch dus. Je kunt je seo betaalbaarder houden, door kwalitatieve gastcontent te schrijven. Door niet te focussen op advertorials, maar op content die echt waardevol is met een subtiele links naar je eigen website

 

Hoe pak je dat aan?

  • Kies een rol die past bij je product, maar die “breed” genoeg is om op verschillende platformen uit de voeten te kunnen. Als je bijvoorbeeld dekbedden verkoopt, dan moet je doel niet zijn om op zoveel mogelijk websites een artikel over dekbedden te publiceren, maar om te schrijven over ontspanning en het belang van een goede nachtrust voor je productiviteit.

  • Lokaliseer de platformen met een grote productie aan artikelen in het gebied waar jij iets over te vertellen hebt

  • Benader ze met een voorstel voor het unieke stukje content dat jij aan hun website kan toevoegen. Verwijs hierin bij voorkeur naar een artikel op je eigen blog, of een pagina die een sleutelwoord verder uitdiept. Weersta de verleiding om specifiek te noemen dat jouw dekbedden natuurlijk de allerbeste zijn om die goede nachtrust te scoren.

Dikke kans dat je voorstel meer dan welkom is. Beide partijen blij, en je bouwt op een kosten-efficiënte manier aan je linkprofiel, online zichtbaarheid en expertise door op verschillende plekken over jouw onderwerp te schrijven.

 

En hoe vind je dan die kanalen waar je jouw verhaal kwijt kunt?

  • Google. Een zoekopdracht “gastblogger gezocht” levert bijvoorbeeld deze lijst op met blogs waar ze zitten te springen om jouw content.
  • Schrijf je zelf in als copywriter op een platform als GreatContent of Textbroker.
  • Maak een lijst van de sites die je zelf tof vind om te volgen en kijk of je hier een haakje kunt bedenken naar de online rol die je voor jezelf hebt gekozen.
  • Zorg dat de DA checker van MOZ altijd aan staat en maak er een reflex van deze te checken wanneer je op een nieuwe site komt binnen jouw markt. Is de score ten minste gelijk aan die van je eigen site? Sla hem op, loop één keer in de week door de verzameling sites die je hebt aangelegd en probeer een insteek vanuit jouw expertise te vinden.

 

De waarde van gastbloggen