Facebook

Met ongeveer 10,8 miljoen Nederlanders, waarvan 7,6 miljoen dagelijks gebruik, is Facebook een ideaal social media kanaal. Binnen deze 10,8 miljoen bestaan er ontzettend veel en de meest uiteenlopende doelgroepen. Sinds 2007 is het mogelijk te adverteren op dit social media platform. Als je op zoek bent naar handige informatie betreft adverteren via Facebook dan kan je onderstaand artikel raadplegen.

 

Waarom Facebook ads?

Het bereik van Facebook is zo groot. We hebben het net al gehad over de maarliefst 9,6 miljoen (!!) gebrbuikers binnen Nederland. Daarnaast is het ontzettend makkelijk om een targeting in te stellen om daarmee jouw gewenste doelgroep te bereiken! Als Facebook iets heeft is het ontzettend veel data. Je kan het zo gek nog niet bedenken of het is mogelijk om een bepaalde targeting in te stellen. Het nadeel van Facebook is dat diegene die op Facebook ziet niet per se een koop intentie heeft. Vandaar dat deze leads ook wel cold leads zijn en geen hot leads.

 

Doelgroep

Doelgroep bepaling is, zoals je wel merkt, ontzettend belangrijk. Als jij de verkeerde doelgroep target dan zal je dus niet jouw doelgroep te pakken krijgen. De kans op koop neemt hierdoor drastisch af.

Er zijn een drietal doelgroepen te benoemen, te weten: kerndoelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Bij een kerndoelgroep kun je zelf zaken selecteren als leeftijd, locatie, geslacht, functie, etc. Hoe dieper je gaat hoe groter de kans is dat je jouw gewenste doelgroep weet te bereiken. Een nadeel is dat het bereik wel afneemt hoe specifieker je ergens op richt.

 

De aangepaste doelgroep is een erg interessant omdat je gebruik gaat maken van je eigen CRM systeem. Je kan bijvoorbeeld de emailadressen van jouw (oude) klanten gebruiken waardoor je hele specifieke ads kan laten zien aan mensen die jouw bedrijf al kennen. Het is belangrijk om een Facebook pixel te gebruiken op je website zodat je mensen uitsluit die al hebben geconverteerd. Dit scheelt je namelijk onnodige kosten. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat je vervolgens bezoekers van je website opnieuw (d.m.v. remarketing) kunt benaderen.

Als allerlaatste optie bestaat er nog de vergelijkbare doelgroepen. Hiermee benader je potentiele klanten die vergelijkbaar zijn met die mensen die al aan je verbonden zijn.

 

Facebook ads opties

Er zijn verschillende advertentie mogelijkheden binnen Facebook.

- Videoadvertentie (korte visuele boodschap)

- Carrousel/slideshows (Roterende Ad)

- Eenvoudige linkadvertentie (Een Ad met een link naar jouw pagina)

- Foto advertentie (Een Ad met een foto)

 

Facebook geeft daarnaast een aantal mogelijke doelstellingen waarop je de advertentie kan aanpassen met bijvoorbeeld een specifieke call to action. Denk aan een knop met ‘Like page’, of ‘Play now’ in het geval je een applicatie promoot. Hieronder alle opties:

- Engagement (likes, reacties, shares) met je artikel/bericht

- Pagina likes

- Clicks naar je website

- Website conversies

- Applicatie installatie

- Engagement met je applicatie

- Promoten van jouw evenementen

- Specifieke acties promoten

- Video bekeken

- Gericht op het vergaren van leads

- Gericht op locatie

 

Dit zijn de mogelijkheden binnen Facebook!

 

 

Facebook Ads mogelijkheden