Jongeren (15 tot en met 19 jaar) kiezen tegenwoordig liever voor Instagram maar heeft nog grote stappen te maken wil het Facebook inhalen. Wel groeit Instagram in bijna alle leeftijdscategorieën en groeit het aantal gebruikers inmiddels het sterkst. Inmiddels heeft Instagram 4,1 miljoen Nederlandse gebruikers waarvan er 2,1 miljoen dagelijks gebruik van maken. Wereldwijd gezien bestaan er 800 miljoen maandelijkse en 500 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.
Momenteel zijn 2 miljoen adverteerders maandelijks actief aanwezig op het sociale netwerk, de voornaamste groei is te wijten aan kleine tot middelgrote bedrijven.
Het is interessant om te zien dat gebruiks gemiddeld 50 minuten per dag op Facebook, Facebook Messenger en Instagram zitten. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is Instagram eigendom van Facebook.
Inmiddels is Instagram stories (hierna: Instastories) Snapchat inmiddels voorbij is gestreefd en Facebook ook Whatsapp heeft overgenomen beschikt Facebook over ontzettend veel data. Steeds meer mensen zullen deze drie kanalen (of vier met Facebook messenger erbij) samen gebruiken met elkaar wat de kracht vergroot. Instagram is gekoppeld aan Facebook. Met Instastories Advertising heb je dus dezelfde targetingmogelijkheden als op Facebook.
Door middel van de gebruikersdata weet Instagram welke persoon iemand volgt en welke foto’s een like krijgen. Daarnaast krijgen gebruikers de mogelijkheid bij advertenties aan te geven dit niet interessant te vinden. Dit is geweldige informatie en maakt targeting alleen maar makkelijker.
De kracht van dat platform zit hem in de krachtige targetingmogelijkheden. Advertenties kunnen zeer gericht getoond worden, onder meer op basis van de locatie, demografie, interesses, en het gedrag van het doelpubliek. Daarnaast heeft Facebook haar aangepaste doelgroepen, vergelijkbare doelgroepen en remarketingmogelijkheden beschikbaar gemaakt.
Je kan er voor kiezen om je Ads te laten zien in de app Instagram of in Instastories. Tegenwoordig zijn de youtubers en vloggers razend populair. Eventueel het verbinden van je merk aan een bekende vlogger of Instagrammer kan je merk veel goeds doen. Maar dit is uiteraard geen officiële Instagram ad mogelijkheid.
De mogelijkheden:
Fotoadvertenties: Zoals de naam al doet vermoeden kan je voor deze ad gebruiken maken van fotoadvertenties om jouw merk of product onder de aandacht te brengen. Je kunt vierkante foto's en foto's in liggende indeling gebruiken.
Videoadvertenties: De kracht van video (zicht, geluid en bewegingen) kan bij de videoadvertenties worden toegepast. Je kunt nu video's delen die tot 60 seconden lang zijn en een vierkante of liggende indeling hebben.
Carrouseladvertenties: Een carrouseladvertenties is ideaal als je meerdere foto’s in één ad wil laten terugbrengen. Men hoeft alleen naar te swipen om al jouw foto’s te bekijken.
Stories-avertenties: Vul de inhoud in je overzicht aan met advertenties in Instagram Stories. Kom in contact met meer dan 400 miljoen accounts die Stories dagelijks gebruiken.
Dit zijn de mogelijkheden voor Ads via Instagram.